رسول الله {ص} :
ما مِن شَيءٍ أحَبَّ إلى اللّه ِ تعالى مِن شابٍّ تائبٍ ، و ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ تعالى مِن شَيخٍ مُقيمٍ على مَعاصِيهِ .(كنزل العمال، 10185)
هيچ چيز نزد خداى تعالى محبوب تر از جوان توبه كننده نيست و هيچ چيز نزد خداى تعالى منفورتر از پير پايدار بر گناهانش نمى باشد.
رسول خدا {ص} :
تركُ الفُرَصِ غُصَصٌ . ( ميزان الحكمة ج9،ص96)
از كف نهادن فرصتها، اندوهها آورد.
رابطه دنیا و آخرت
از اموري كه انسان بايد بشناسد تا افعال اختياري وي شكل مطلوبي پيدا كند، شناختي است كه آدمي نسبت به زندگي آينده خود دارد.
آيا زندگي، ويژه همين دنياست يا بعد از اين عالم نيز زندگي ديگري خواهد داشت؟
به همين مناسبت به مبحث معاد رسيديم و به اين نتيجه كه هم با برهان نقلي و از راه وحي و هم با برهان عقلي ميتوان عالم آخرت و معاد را اثبات كرد.
باقی در ادامه مطالب...
ادامه مطلب...
امام حسين {ع}:
فَإيّاكَ أنْ تَكونَ مِمَّن يَخافُ علي العِبادِ مِن ذنوبِهِم و يَأمَنَ العقوبةَ مِن ذَنبِه.[تحف العقول ،ص239]
از كساني نباشيد كه بر گناه بندگان بيم دارند و خود از عقوبت گناه خويش آسوده خاطرند!
امام علي {ع} :
خيرُ إخْوانِكَ مَن سارَعَ إلى الخيرِ و جَذَبَكَ إلَيهِ ، و أمَرَكَ بالبِرِّ و أعانَكَ علَيهِ ( غرر الحكم ، 5021)
بهترين برادر تو كسى است كه براى انجام كارهاى نيك بشتابد و تو را نيز به نيكوكارى بكشاند و به نيكى فرمانت دهد و درانجام آن كمكت كند.
امام علي{ع} :
شَرُّ الناسِ مَن يَخشَى الناسَ في رَبِّهِ ، و لا يَخشَى رَبَّهُ في الناسِ ( غررالحكم ، 5740)
بـدترين مردم كسى است كه در كار پروردگارش از مردم بترسد و در كار مردم از پروردگارش نترسد.
تیز هوشی و خوش حافظگی
روايت از امام صادق و باقر عليهماالسلام است، فرمودند:
سوره حمد و آيت الكرسى و انا انزلنا و یس، واقعه و سوره حشر و ملک، توحيد و معوذتين را با زعفران به کاسه پاكى بنويسد
پس نوشته رابا آب زمزم يا آب باران يا با آب پاك دیگر شسته سپس دو مثقال كندر و ده مثقال شكر و ده مثقال عسل به آن بريزند،
پس از آن در شب زير آسمان قرار ده و در پوشی آهنى هم روى آن بگذارند،
در آخر شب دو ركعت نماز، در هر ركعت بعد از حمد و پنجاه مرتبه قل هو الله بخوانند،
بعد از فارغ ، آن را بخورند، براى قوه حافظه خوب و مجرب است ، ان شاء الله
امام جعفر الصادق {ع} :
يُسْتَجابُ الدُّعا فى ارْبَعَةِ مَواطِنَ: فِى الْوِتْرِ، وَ بَعْدَ الْفَجْرِ، وَ بَعْدَالظُّهْرِ، وَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ.(جامع احاديث الشيعة ، ج 5، ص 358، ح 12.)
در چهار وقت دعا مستجاب خواهد شد: هنگام نماز وِتر، بعد از نماز صبح ، بعد از نماز ظهر، بعد از نماز مغرب .
همدلی
همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران
را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا
بتوانند انسان های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام
گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجار رفتارهای حمایت کننده و
پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.
اجزای تشکیل دهنده همدلی
·
علاقه داشتن به دیگران
· تحمل افراد مختلف
· رفتار بین فردی همراه با
پرخاشگری کمتر
· دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)
· احترام قائل شدن برای
دیگران
اثرات همدلی
۱) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می
شود.
۲) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.
۳) فرد را از احساس
تنهایی نجات می دهد.
۴) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.
۵) از بسیاری
تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.
۶) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و
اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.
۷) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی
داشته باشد.
۸) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.
۹) موجب
افزایش اعتماد به نفس می شود.
۱۰)زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم
می آورد.
۱۱) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.
۱۲) امنیت روانی و
آسایش خاطر را تقویت می نماید.
۱۳) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش
می دهد.
۱۴) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.
يك وقت داشتم «اعوذ» ها را بررسى مى كردم، يكى از «اعوذ» ها اين است كه، «اعوذ» يعنى پناه مى برم. امام مى گويد: خدايا پناه مى برم كه پير شوم، بىپول شوم. اولادم پولدار باشد. آن وقت من به اولادم بگويم: پول بده. چون اولاد خجالت نمى كشد به پدرش بگويد: پول بده. اما پدر و مادر خجالت مى كشد به بچه اش بگويد: بده. مى گويد: خدايا پناه مى برم، نمى خواهم اين خجالت را بكشم. كه به بچه ام بگويم: پول بده. خيلى مهم است. آقازاده هايى كه وضع ماليتان خوب است، خودتان برويد در كيف پدرتان، در كيف مادر، در كيف پدر خودتان پول بگذاريد. نگو: مادر، پول خواستى به من بگو. خوب خجالت مى كشد. خجالت مى كشد. اين كه مى گويم گوش بدهيد. هر اولادى وضع مالى اش خوب است، نگويد: مادرم، مادر زنگ بزن گوشت برايت بخرم. زنگ بزن نمى دانم برنج برايت بخرم. چيز برايت بخرم. چرا زنگ بزند؟ رويش نمى شود زنگ بزند. قبل از آن، اصلًا حديث داريم اگر كسى گفت: بده، به او دادى، اين هنر نكردى. اين مزد آبرويش را به او دادى. خودش را كوچك كرد. آبروى خودش را ريخته، حالا كه پهلوى تو آبرويش ريخته تو يك مبلغى، چيزى. اين هنر نيست. هنر اين است كه قبل از آنكه بگويد. بعضى ها را نبايد بگوييم به ما بگوييد.
امام علي(علیه السلام): :
إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ
چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند. (نهج البلاغه،حكمت9)
امام علي (علیه السلام): :
إنَّ أحْسنَ ما يَأْلَفُ بهِ النّاسُ قلوبَ أوِدّائهِم ، و نَفَوا بهِ الضِّغْنَ عن قُلوبِ أعْدائهِم : حُسنُ البِشرِ عند لِقائهِم ، و التَّفَقُّدُ في غَيبتِهم ، و البَشاشةُ بِهم عند حُضورِهِم . (ميزان الحكمة ،ج1،ص555)
بهترين وسيله اى كه مردم با آن دلهاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دلهاى دشمنانشان مى زدايند، خوشرويى هنگام برخورد با آنان است و جوياى احوال آنان شدن در غيابشان و گشاده رويى با آنان در حضورشان.
امام حسن عسكري {ع} :
جُرأة الوَلَد عَلي والِدِه فِي صِغرِه تَدعُو إلي العُقوقِ فِي كِبَره(تحف العقول، ص 520)
فرزندي كه به پدرش گستاخي كند، چون بزرگ شد عاق و ناسپاس گردد.
امام هادي {ع} :
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ و رَأيَهُ فاجمَعْ لَهُ طاعَتَكَ ( تحف العقول ، ص483 )
هـر كه دوستى و راى خود را يكجا در اختيار تو گذاشت ، تو نيز اطاعت خود را يكجا در اختيار او گذار.
امام هادي {ع} :
اَلنّاسُ فِى الدُّنيا بِالاَموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَعمالِ(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3
اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل
راه رسيدن به آرزوها از منظر احادیث
نيّت
نيك
كردار نيك
شكيبايى
كار كردن براى سراى ماندگارى
تكيه كردن به خدا
كمك جستن از خدا
امام علي {ع} :
عَجِبتُ للبخيلِ يَستعجِلُ الفَقرَ الّذي مِنه هَرَبَ ، و يَفُوتُهُ الغِنَى الّذي إيّاهُ طَلبَ ، فيعيشُ في الدُّنيا عَيْشَ الفُقراءِ ، و يُحاسَبُ في الآخِرةِ حسابَ الأغنياءِ( ميزان الحكمه، ج 1، ص507)
در شگفتم از بخيل كه فقر و نادارى را كه از آن گريزان است به سوى خود مى شتاباند و توانگرى و ثروتى را كه در پى آن است از دست مى دهد او در دنيا مانند تهيدستان به سر مى برد و در آخرت همچون توانگران از او حسابرسى مى شود.
امام جواد {ع} :
ثلاث يبلغن بالعبد رضوان الله تعالي : کثرة الاستغفار ، و لين الجانب ، و کثرة الصدقة(مسند الامام الجواد، ص 247)
سه چيز است که بنده را به رضوان خدا مي رساند : 1 - زيادي استغفار ، 2 - نرمخويي ، 3 - صدقه بسيار دادن .
امام صادق {ع} :
لَو كانَ على بابِ أحَدِكم نَهرٌ فاغتَسَلَ مِنهُ كُلَّ يَومٍ خَمسَ مرّاتٍ هَل كانَ يَبقى على جَسَدِهِ مِن الدَّرَنِ شَيءٌ ؟ إنّما مَثَلُ الصَّلاةِ مَثَلُ النَّهرِ الذي يُنقِي، كُلَّما صَلّى صلاةً كان كَفَّارَةً لِذُنوبِهِ إلاّ ذَنبٌ أخرَجَهُ مِن الإيمانِ مُقيمٌ علَيهِ .
( ميزان الحكمة ، ج 6،ص281)
اگر جلوي در خانه يكى از شما جوى آبى باشد و روزى پنج بار خود را در آن بشويد آيـا چركي بر تن او باقى مى ماند؟ حكايت نماز نيز حكايت جوى آبى است كه تميز و پاكيزه مـى كند ، هر نمازى كه بخواند گناهانش را پاك مى كند مگر گناهى كه او را از ايمان به در برد و بر آن مداومت ورزد.
امام حسن عسكري {ع} :
أکيَس الکَيِّسِين مَن حَاسَبَ نَفسَه و عَملَ لِما بَعد المَوت(وسائل الشيعه، ج 16، ص 98)
زيرکترين زيرکان کسي است که به حساب نفس خويش پردازد و براي پس از مرگ خويش تلاش نمايد.