امام جعفر الصادق {ع} :
يُسْتَجابُ الدُّعا فى ارْبَعَةِ مَواطِنَ: فِى الْوِتْرِ، وَ بَعْدَ الْفَجْرِ، وَ بَعْدَالظُّهْرِ، وَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ.(جامع احاديث الشيعة ، ج 5، ص 358، ح 12.)
در چهار وقت دعا مستجاب خواهد شد: هنگام نماز وِتر، بعد از نماز صبح ، بعد از نماز ظهر، بعد از نماز مغرب .
همدلی
همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران
را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا
بتوانند انسان های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام
گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجار رفتارهای حمایت کننده و
پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.
اجزای تشکیل دهنده همدلی
·
علاقه داشتن به دیگران
· تحمل افراد مختلف
· رفتار بین فردی همراه با
پرخاشگری کمتر
· دوست داشتنی تر شدن (دوستیابی)
· احترام قائل شدن برای
دیگران
اثرات همدلی
۱) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می
شود.
۲) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.
۳) فرد را از احساس
تنهایی نجات می دهد.
۴) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.
۵) از بسیاری
تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.
۶) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و
اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.
۷) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی
داشته باشد.
۸) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.
۹) موجب
افزایش اعتماد به نفس می شود.
۱۰)زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم
می آورد.
۱۱) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.
۱۲) امنیت روانی و
آسایش خاطر را تقویت می نماید.
۱۳) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش
می دهد.
۱۴) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.
يك وقت داشتم «اعوذ» ها را بررسى مى كردم، يكى از «اعوذ» ها اين است كه، «اعوذ» يعنى پناه مى برم. امام مى گويد: خدايا پناه مى برم كه پير شوم، بىپول شوم. اولادم پولدار باشد. آن وقت من به اولادم بگويم: پول بده. چون اولاد خجالت نمى كشد به پدرش بگويد: پول بده. اما پدر و مادر خجالت مى كشد به بچه اش بگويد: بده. مى گويد: خدايا پناه مى برم، نمى خواهم اين خجالت را بكشم. كه به بچه ام بگويم: پول بده. خيلى مهم است. آقازاده هايى كه وضع ماليتان خوب است، خودتان برويد در كيف پدرتان، در كيف مادر، در كيف پدر خودتان پول بگذاريد. نگو: مادر، پول خواستى به من بگو. خوب خجالت مى كشد. خجالت مى كشد. اين كه مى گويم گوش بدهيد. هر اولادى وضع مالى اش خوب است، نگويد: مادرم، مادر زنگ بزن گوشت برايت بخرم. زنگ بزن نمى دانم برنج برايت بخرم. چيز برايت بخرم. چرا زنگ بزند؟ رويش نمى شود زنگ بزند. قبل از آن، اصلًا حديث داريم اگر كسى گفت: بده، به او دادى، اين هنر نكردى. اين مزد آبرويش را به او دادى. خودش را كوچك كرد. آبروى خودش را ريخته، حالا كه پهلوى تو آبرويش ريخته تو يك مبلغى، چيزى. اين هنر نيست. هنر اين است كه قبل از آنكه بگويد. بعضى ها را نبايد بگوييم به ما بگوييد.
امام علي(علیه السلام): :
إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ
چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند. (نهج البلاغه،حكمت9)
امام علي (علیه السلام): :
إنَّ أحْسنَ ما يَأْلَفُ بهِ النّاسُ قلوبَ أوِدّائهِم ، و نَفَوا بهِ الضِّغْنَ عن قُلوبِ أعْدائهِم : حُسنُ البِشرِ عند لِقائهِم ، و التَّفَقُّدُ في غَيبتِهم ، و البَشاشةُ بِهم عند حُضورِهِم . (ميزان الحكمة ،ج1،ص555)
بهترين وسيله اى كه مردم با آن دلهاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دلهاى دشمنانشان مى زدايند، خوشرويى هنگام برخورد با آنان است و جوياى احوال آنان شدن در غيابشان و گشاده رويى با آنان در حضورشان.
امام حسن عسكري {ع} :
جُرأة الوَلَد عَلي والِدِه فِي صِغرِه تَدعُو إلي العُقوقِ فِي كِبَره(تحف العقول، ص 520)
فرزندي كه به پدرش گستاخي كند، چون بزرگ شد عاق و ناسپاس گردد.
من که میدانم
پیرمردی صبح زود از خانه اش خارج شد. در راه با یک ماشین تصادف کرد و آسیب دید عابرانی که رد میشدند به سرعت او را به اولین درمانگاه رساندند.
پرستاران ابتدا زخمهای پیرمرد را پانسمان کردند. سپس به او گفتند: باید ازت عکسبرداری بشه تا مطمئن بشیم جائی از بدنت آسیب دیدگی یا شکستگی نداشته باشه
پیرمرد غمگین شد، گفت خیلی عجله دارد و نیازی به عکسبرداری نیست .
پرستاران از او دلیل عجله اش را پرسیدند:
او گفت: همسرم در خانه سالمندان است. هر روز صبح من به آنجا میروم و صبحانه را با او میخورم. امروز به حد كافی دیر شده نمیخواهم تاخیر من بیشتر شود!
یكی از پرستاران به او گفت: خودمان به او خبر میدهیم تا منتظرت نماند.
پیرمرد با اندوه ! گفت: خیلی متأسفم. او آلزایمر دارد. چیزی را متوجه نخواهد شد! او حتی مرا هم نمیشناسد!
پرستار با حیرت گفت: وقتی که نمیداند شما چه کسی هستید، چرا هر روز صبح برای صرف صبحانه پیش او میروید؟
پیرمرد با صدایی گرفته، به آرامی گفت: اما من که میدانم او چه کسی است.
اگر کسی بدی میکند، در آن لحظه فقط بیمار است
از دست هیچکس دلخور مشو و کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست نده و بدان که هروقت کسی بدی میکند، در آن لحظه بیمار است.
امام هادي {ع} :
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ و رَأيَهُ فاجمَعْ لَهُ طاعَتَكَ ( تحف العقول ، ص483 )
هـر كه دوستى و راى خود را يكجا در اختيار تو گذاشت ، تو نيز اطاعت خود را يكجا در اختيار او گذار.
امام هادي {ع} :
اَلنّاسُ فِى الدُّنيا بِالاَموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَعمالِ(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3
اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل
راه رسيدن به آرزوها از منظر احادیث
نيّت
نيك
كردار نيك
شكيبايى
كار كردن براى سراى ماندگارى
تكيه كردن به خدا
كمك جستن از خدا
شوخی دختر و پسر
(متلک گویی)
سؤال: مستدعی است نظر مبارک را در موارد ذیل عنایت فرمایید:
۱ آیا قدم زدن دختر و پسری که هیچ نسبت سببی و نسبی با هم ندارند جایز است؟ و چه حکمی دارد؟
۲) پارک رفتن و سینما رفتن دختر و پسر با شرط مذکور چه حکمی دارد؟ و تا حد امکان این رفتار است؟
۳) درس خواندن دختر و پسر با شرط مذکور چه حکمی دارد؟
۴) بوسیدن و دست به دست هم دادن دختر و پسر با شرط مذکور چگونه است؟
۵) حرف زدن و اختلاط دختر و پسر با شرط مذکور تا چه حدّی مجاز است و چه حکمی دارد؟
۶) شوخی کردن و متلک گفتن دختر و پسر با شرط مذکور چه حکمی دارد؟
۷) اگر رابطه و دوستیهای دختر و پسر برای علم و مقدّمهای ازدواج باشد تا چه حدّ مجاز است؟
۸) سلام کردن و لبخند زدن دختر و پسر با شرط مذکور چه حکمی دارد؟
۹) تنه زدن و کنار هم نشستن دختر و پسر با شرط مذکور چه حکمی دارد؟
۱۰) در صورت امکان حدّ و مرز رابطه و معاشرت دختر و پسر با شرط مذکور را توضیح دهید.
آیت الله مظاهری: دوست یابی دختر و پسر که
در قرآن با کلمه «اخدان» آمده است حرام و گناه آن در قرآن، بزرگ است، بنا
بر این کلیه فروض بالا حرام است و گناه آن بزرگ است. [1]
تذکر: دوست گیری پنهانی از جنس مخالف( أخدان) در دو آیه قرآن در دو جا
(سوره مائده آیه 5 و سوره نساء آیه 25 )زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر
داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است ولی هر دو جا خطاب به مردان است که نه
با دختران دوست شوید و نه با دخترانی که دوست پسر دارند ازدواج کنید:
اول) در آیه 5 سوره مائده به مردان می گوید: با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز
پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید
دوم) در آیه 25 سوره نساء نیز به مردان می گوید: با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید.
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ
وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ
لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ
أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ
بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ [2]
؛ امروز چيزهای پاکيزه بر شما حلال شده است طعام اهل کتاب بر شما حلال است و طعام
شما نيز بر آنها حلال است و نيز زنان پارسای مؤمنه و زنان پارسای اهل کتاب، هر گاه
مهرشان را بپردازيد، به طور زناشويی نه زناکاری و دوست گيری پنهانی از جنس مخالف،
بر شما حلالند و هر کس که به اسلام کافر شود عملش ناچيز شود و در آخرت از زيانکاران خواهد بود.
وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلاً أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ
الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مِّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن فَتَيَاتِكُمُ
الْمُؤْمِنَاتِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ
فَانكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ
فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ
الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَن تَصْبِرُواْ خَيْرٌ
لَّكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ؛و آن كس از شما كه توان مالى ندارد تا با
زنهاى آزاد مؤمن ازدواج نمايد پس، از بردگان ملكى از دختران جوان با ايمانتان به
زنى بگيرد. و خداوند به ايمان شما داناتر است، همه از يكديگريد (همه به وسيله پيوند
ايمانى اعضاء يك پيكريد) پس با آنها به اذن صاحبانشان ازدواج نماييد، و مهرهايشان
را به طور پسنديده به آنان بپردازيد، در حالى كه آنان پاكدامن باشند نه اهل زنا و
نه دوستگيران پنهانى از جنس مخالف. پس هر گاه اين زنان (كنيزان) ازدواج نمودند،
اگر كار زشت (زنا) انجام دادند بر آنها نصف آن كيفرى است كه بر زنان آزاد است. اين
(تجويز ازدواج با برده) براى كسى از شما است كه از مشقت (عزوبت) و ضرر (زنا) بترسد،
و صبر كردن براى شما بهتر است، و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است. .
رویارویی با مشکلات
این دوره «عصر اضطراب» نامیده شده است. تکنولوژی اگرچه کار را برای ما راحت کرده است ولی آرامش را که
گمشده ما است، نتوانسته به ما بدهد. بسیاری انسانها برای فرار از اژدهای هفت سر
« اضطراب» و «تنهایی» از شیوههای کودکانه (نه بالغانه) کمک میگیرند. یعنی به جای
حل ریشهای مشکل (تفکر، بررسی، مشورت با افراد باتجربه و کارشناس و..) به شیوههای
غریزی در دسترس کمک گرفته است. افراد نابالغ برای فرار از مشکلات یادشده( نه حل
مشکل) از فراموشی و بی خیالی با افراط در خنده و شوخی، بازی، انواع مواد مخدر،
عیاشی، موسیقی و الکل و زیاد روی در کارکردن استفاده میکنند:
تا دمي از رنج هستي وارهند ننگ بنگ و خمر بر خود مي نهند
جمله خلقان سُخرة انديشهاند ز اين سبب خستهدل و غمپيشهاند
فكرت از ماضي و مستقبل بود چون از اين دو رست، مشكل حل شود
میگریزند از خودی در بیخودی یا به مستی یا به شغل ای مُهتَدی
شیوه های شناخت دختر و پسر در ازدواج2
8- رجوع به دل: هرگز به امید این که شاید بعدا به دلم بیفتند و....کسی را نپذیرید. و احساس
دیگران برای شما تصمیم نگیرد. اگر به دلتان ننشست اجازه بگیرید وقت بیشتری داشته
باشید نه زود بپذیرید و نه عجولانه رد کنید انسان حالات مختلفی دارد گاهی این حالات
دختر و پسر می تواند فرمول شناخت سناسی ما را به هم بزند به عنوان نمونه سختی پایان
ترم و امتحانات و تحقیق کلاسی انجام نشده یا ایام ماهانه، بدهکاری و حضور طلبکاران
و بیماری یا ناراحتی های روحی خود یا یکی از اعضای خانواده، نفرین و عاق والدین و می تواند روی حالات ما اثر بگذارد.
9- استخاره: وقتی که عقل به جایی نرسید و در بعد از تحقیقات مردد هستید.
10- اذن پدر: مرد همجنس خودش را بهترمی شناسد
بنابراین لازم است از نظر پدر کمک گرفت البته این به معنی این نیست که اگر در هر
شرایطی هر چند اشتباه و غیر منطقی اذن او اولویت داشته باشد اگر پدری مصالح دختر را
به دلایلی چون کند فهم بودن، مشکلات شخصیتی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر و.... در
نظر نگیرد اذن او نافذ نیست. اذن به معنی استبداد نیست بلکه یک مذاکره عاقلانه و
مدبرانه با پدر است و در واقع منطق حاکم است و با اذن و سخن او به خانواده مقابل
اعلام می شود که حاصل تحقیقات ما رد است یا قبول و یا قبول به شرط (شرط ضمن عقد).
11 - کمک از قدرت معنویت ( برای درخواست آگاهی برای تصمیم درست و ازدواجی موفق)
- نذر:
- صدقه: صدقه بلاگردان است.
- حلالیت طلبی از دیگرانی که حق به گردن دارد به خصوص والدین و درخواست دعا.
- خواندن نماز حاجت و ازدواج( رجوع کنید به مفاتیح)
- توسل به ائمه (ع)
- دعا: دعا دفع بلا می کند و تقدیر را تغییر می دهد.
چند نکته روان شناختی تحقیق نباید حالت بازپرسی و یک طرفه به خود بگیرد.
لازم است به طرف و خانواده مقابل( اگر در باغ نیستن)
بفهمانید که علت تحقیق، خودخواهی یا برتری طلبی و...نیست تا آنها با بینش کافی کمک
و همراهی کنند اگر هر دو به این فهم برسند و فکر نکنند مخفی کردن برخی مسائل و دور
زدن مهم است خیلی راحت تر شناخت ها به دست می آید.
در تحقیقات جامع نگری و معدل گیری مهم است. البته در دینداری، اخلاق و اصالت خانوادگی فرد حتما باید حد نصاب را بگیرید به امید این که شاید بعدا خوب شود شاید .....
بدبختی خود را امضا نکنید و لگد به بخت خود نزنید.
در تحقیقات گرفتار «قضاوت زودهنگام» و «ذهن خوانی» و «استدلال احساسی»نشوید. از سویی برخی با انسان کینه دارند برخی حسود اند و برخی به دلیل شدت
دوست اطلاعات متفاوتی به ما می دهند هرچه تناقضات بیشتر باشد باید با احتیاط و بررسی بیشتری جلو برویم.
بعد از نجام تحقیقات باید یافته او اطلاعاتی که به دست می آورید را تحلیل و بررسی کنید
شیوه های شناخت
دختر و پسر در ازدواج1
1- بررسی دورنمای و ظاهری فرد و مجموع خانواده
2- تحقیق محل زندگی جدید و قبلی ( همسایه ها و مغازه ها)
محل تحصیل جدید و قبلی (مسؤلان و همکلاسان دوست و غیردوست)
محل کار جدید و قبلی ( همکاران و کارفرما و مدیر)
دوستان جدید و قبلی
اقوام نزدیک و دور
دشمنان و منتقدان
واسطه ها و افرادی که همراه او هستند
معرفان( افرادی که خودش معرفی می کند برای تحقیق )
مسجد و هیأت
محل خواستگار قبلی (ممکن است از آنها اطلاعات کاربردی دریافت کنید در رد یا قبول)
همسر سابق (در ازدواج های دوم)
افراد خانواده مثل پسران یا دختران و داماد و عروس خانواده
3- گفتگو خانواده ها و گرفتن نظر افراد همراه ( بهتر است چند نوبت گفتگو شود و هر نوبت با یک همراه بالغ و فهیم و متأهل باشید)
4- گفتگوهای دو نفره ( با اصول گفتگو مدیریت مذاکره: ابتدا و در جلسه اول از اسرار خاص زندگی و خودتان نگویید
- توجه به تسامح های شرعی که به ارتباط دختر و پسر این جاداده شده
- گفتگو در چند جلسه باشد- تناقض ها یا همخوانی های گفتاری او و خانواده دقت شود
- همیشه در منزل نباشد بیرون رسمی بودن نیست و فرد بهتر خودش را نشان می دهد)
5- درخواست دیدن آلبوم عکس به خصوص عکس های چند سال( در ضمن دیدن می توان
به دوستان، همراه هان، محل ها و...دقت کرد ولی باید مراقب بود که ممکن است گزینشی باشد)
6- در خواست دیدن کتابخانه/ کامپیوتر / کیف سی دی/ دفترچه خاطرات
و...(البته بهتر راه باز کن همراه باشد که او از زبان دختر یا پسر این را بخواهد).
می توان از کتابخانه ای که او کتب امانی هم می گیرد اطلاعات خوبی گرفت که مثلا بیشتر به چه موضوعی علاق دارد و...
7- مشاوره های ازدواج: در امر مهمی چون ازدواج توصیه می شود از مشاور کمک گرفته شود مشاور متخصص فرد بی طرفی است که بدون
جانبداری سخن می گوید و با مصاحبه و تست هایی که می گیرد اطلاعات و راهنمایی های
خوبی به ما می دهد. مشاوره برای افراد وسواسی، مشکل پسند بسیار اهمیت بالایی دارد
چون آنها باید از چراغ راهنما او کمک بگیرند و به یافته های خود زیاد توجه نکنند.
برخی عوامل شادمانى در احادیث
خرد باورهاى دينى
الف - ايمان
ب - اعتماد كردن به فضل خدا
كارهاى شايسته و اخلاق پسنديده
الف - رفتارهاى شايسته
ب - حُسن نيت
ج - خوشخُلقى
د - خوشگمانى به خدا
ه - خدمت به مردم
و - سازگارى و مدارا
ز - انس با نيكان
ح - شوخى
ط - قناعت
ى -دورانديشى
ك - پاكدامنى
ل - چشمپوشى
م - پرهيز از كينهورزى
ن - رازپوشى
س - ديدار برادران
ع - و اين چند صفت( وفاداری، رعایت حقوق،
پایداری در برابر دشواری ها، افطاری دادن روزه دار، تهجد در آخر شب و..)